Spring til de forskellige rapporter:
Hvor ender dine penge, og hvor får du mest for dem?
Find de data, du har brug for på Amazon
1. Salgsrapporter

1.1 Salg og trafik efter dato
Her er hvorfor “sessions” er vigtige:
• Jo flere “sessions”, jo flere ser dit produkt.
• Jo flere der besøger, jo flere chancer har du for at konvertere besøg til salg.
• Hvis du kører kampagner, kan en stigning i “sessions” indikere, at det virker.
• Hvis du har mange “sessions” men lavt salg, kan det betyder, at du skal fokusere på et øge din konverteringsrate ved, at forbedre din produktside eller prissætning.
TIP: Hold øje med at dit samlede salg øges og ikke blot dit markedsførte salg. Pas på ikke at kannibaliserer dit organiske salg ved at øge din markedsføring.
1.2 Salg og trafik per ASIN

I denne rapport kan du se mere præcise data for hvert produkt (ASIN). I stedet for kun at se data pr. Parent (Grupperet produkter i fx farve, str. o.lign.) per dag, kan du dykke ned i hver produkt variant og følge deres individuelle præstation. Her er hvad du kan gøre med denne data:
ANALYSE:
A-produkter
Udvælg produkter med højt ” Units Ordered ” og ” Ordered Product Sales.” Det er dine A-produkter.
Dårligt præsterende produkter
Produkter med lavt ” Units Ordered ” og lav “Session Procent” har brug for opmærksomhed.
Optimering for Buy Box
Et lavt ” Featured Offer (Buy Box) Percentage ” antyder, at du ikke ofte vinder BuyBox’en.
Fokus på kundeengagement
Produkter med mange “Page Views” men få ” Units Ordered ” viser kundeinteresse, men lav konvertering.
B2B Muligheder
Tjek ” Units Ordered – B2B ” og ” Ordered Product Sales – B2B ” for hvert produkt.
Sæsonmæssige tendenser
Hvis data strækker sig over flere uger, så se efter mønstre. Er nogle produkter mere populære i weekender eller på bestemte dage?
HVORFOR:
A-produkter
At vide, hvad der allerede fungerer, hjælper dig med at fokusere dit markedsføringsbudget og indsats effektivt.
Dårligt præsterende produkter
Lave salg og lav konverteringsrate indikerer et problem. Måske er produktbeskrivelsen ikke tiltalende, eller produktet giver ikke forbrugeren en værdi svarende til prisen.
Optimering for Buy Box
BuyBox’en har stor indflydelse på salg, da +75% af forbrugerne klikker på køb i BuyBox.. Hvis du ikke er i den, går du glip af salget. Du skal måske justere din prissætning eller forbedre dine sælgermålinger.
Fokus på kundeengagement
Du har deres opmærksomhed, nu skal du også lukke handlen.
B2B Muligheder
Hvis vises hvilke produkter der sælges til erhvervskøbere og vurder potentialet i at øge dit B2B salg på Amazon.
Sæsonmæssige tendenser
Dette kan hjælpe dig med at time dine kampagner, genopfyldninDette kan hjælpe dig med at målrette dine salgsaktiviteter, priser og kampagner
Tip: Analyser gerne evt. forskellen på hvornår forbrugeren søger og hvornår forbrugeren køber.ger og endda annonceudgifter.
HANDLING:
A-produkter
Gennemgå økonomien i dine A-produkter, således du får skåret alle unødvendige udgifter væk, således du kan gøre endnu mere af det der virker.
Test forsigtigt optimeringsmuligheder af konvertering, priser og markedsføring.
Dårligt præsterende produkter
Bringer dine C-produkter værdi for forbrugerne eller skal du fjerne dem fra Amazon?
Giver de værdi, hvad kan du så kigge på for at sparre tid og penge:
– Send dem selv
– Simplicifer listingen
– Reducer kampagne kompleksiteten
– Minimer behovet for opdatering af brand elementer
Optimering for Buy Box
Overvej om du må ændre din prissætning, ændre dine leveringsmetoder fra selv at levere (FBM) til at anvende Amazons logistik ( FBA) eller -leveringstider (FBM).
Skifte din markedsføringsfokus fra produktkampagner (SP) til Brand kampagner (SB).
Fokus på kundeengagement
Test optimering af produktbilleder og -video samt tekstuelle elementer og tidsbegrænsede call to action aktiviteter, som kuponrabat.
Kig Brand Story og A+ Premium indhold igennem for optimering af brand- og produkttillid.
B2B Muligheder
Opret B2B priser og overvej at lave mængderabatter samt forespørgsel ved ønsket køb af større mængder.
Du kan også overveje om dit brand udtryk skal rettes mere mod B2B segmentet med B2B relaterede billeder og B2B afsnit i din Brand Store.
Sæsonmæssige tendenser
Tilpas dine kampagner således du har det største budget hvor du gerne skal opnå dit salg.
Tip: Det kan være en god investering I at øge dit budget før den ænskede effekt ønskes, da Amazon kampagnen ofte bruger tid på, at opnå fuld effekt.
Anvedelse af SUBSTANT-Dashboardet
Andel af ordrer pr. ugedag
Som du kan se på billedet fra vores dashboard, kan du sammenligne flere datasæt og se få det visuelt præsenteret uden at skulle behandle data i fx Excel.
I dette eksempel kan vi straks se, at selvom vi næsten har det samme antal sidevisninger per hverdag, er konverteringsraten højest i starten af ugen og dermed kan vi konkludere, at salget er højest i begyndelsen af ugen.

1.3 Salg per dag / for time

I denne Amazon Business rapport kan du se, hvornår dine kunder køber mest i løbet af dagen og sammenligne med gårsdagens tal og samme dag sidste uge.
At kende dette gør, at du kan planlægge kampagner på de rigtige tidspunkter.
Ulempen er, at det ikke er så fleksibelt, og du kan ikke sammenligne dage og perioder, som du gerne vil uden selv at trække data over i fx Excel og lave dine analyser.
Salgstoppe
Der er tydelige salgstoppe på bestemte tidspunkter:
• Tidlig morgen omkring kl. 2
• Midt på dagen, mellem kl. 10 og 12
• Sen aften, tæt på kl. 22
Salgsdyk
Der er perioder med lavere salg eller dyk:
• Morgen mellem kl. 6 og 8
• Eftermiddag efter kl. 12 til omkring kl. 14
• Tidlig aften fra kl. 18 til 20
Konsistens i Mønstre: Både “i går” og “samme dag sidste uge” viser et ensartet mønster, hvilket antyder, at dette måske er typiske salgstendenser for dette produktmen at der sker en forandring i dag, da dagen i dag på det viste eksempel ikke følger samme mønster.
De gentagne mønstre, især mellem “i går” og “samme dag sidste uge,” viser, at der er specifikke tidspunkter på dagen, hvor salget er konsekvent højt eller lavt. Ved at genkende disse mønstre kan du træffe beslutninger, som f.eks. hvornår man skal køre kampagner for, at øge salget i lavperioder eller udnytte spidstider.
Anvedelse af SUBSTANT-dashboardet:
Andel af ordrer pr. time

Dette datasæt viser ordreandele pr. time for en defineretperiode. Her revises en klar stigning i salget mellem kl. 13-15.
1.4 Kundeadfærd over måneden
Ligesom i den forrige business rapport kan du her finde salgstendenser for dage i måneden.
Den synlige top omkring den 9.-10. i måneden for begge grafer kunne skyldes flere grunde.

Tilbud eller Rabatter:
Ligesom i den forrige business rapport kan du her finde salgstendenser for dage i måneden. Den synlige top omkring den 9.-10. i måneden for begge grafer kunne skyldes flere grunde.
Lønningsdagens indflydelse:
I nogle regioner eller for bestemte demografier kan lønningsdage omkring starten eller midten af måneden påvirke købsadfærd. Forbrugere er mere tilbøjelige til at handle kort tid efter, de har fået udbetalt deres løn.
Andvendelse af SUBSTANT-dashboardet:
Andel af ordrer (pr. dag i måneden)

Grafen ovenfor fra vores dashboard viser, at den 6. dag og midt i måneden har salgsvolumen tendens til at falde markant. Overvej om du vil tilpasse dine priser disse dage ved at sætte dem ned og øge salget eller hæve priserne, da salget alligevel er lavt og du så tjener mere på det faktiske salg.
Andre call to action elementer er kuponrabatter for øget synlighed og konvertering eller Deals i det omfang disse tilbydes dig.
2. Ordrerapporter
3. Brand-rapporter (Kun for registrerede brands)
3.1 Kundeloyalitetsanalyse

4. Markedsføringsrapporter
Hvis du kører annoncer på Amazon, viser disse rapporter, hvordan dine kampagner klarer sig. Det inkluderer klikfrekvenser, konverteringsrater og, hvor effektivt du bruger dine annoncekroner.
Du kan se, hvilke kampagner, produkter (ASINs) og søgeord der præsterer bedst, og hvilke der ikke klarer sig så godt. Du kan finde ud af hvorfor og justere dine markedsføringstiltag derefter.
I Amazons Sponsored Ads-dashboard:
Her kan du få overblik over kampagnetyper, budgetter, bud osv., og du kan altid foretage ændringer.
Men det, vores dashboard virkelig er nyttigt til, er at give dig et mere varieret og detaljeret overblik over dine annoncer. På Amazon kræver det ofte databehandling for at opnå samme visualisering som nedenfor fra vores skræddersyede SUBSTANT-dashboard.

For eksempel kan du i denne graf fra vores dashboard tydeligt se præstationen af annonce-salg i sammenligning med organiske salg.
Skræddersy KPI’er til din Amazon-strategi
Hver virksomhed har sin egen unikke Amazon strategi for, at navigere i Amazons markedsplads. For os handler det hele om anvendelsen af data og KPI’er der passer med vores kunders Amazon strategier.
1. Strategi: Markedsindtrængning
Mål: Få succes ved lancering i nye markedssegmenter eller områder.
Relevante KPI’er:
➢ Ordremængde:
Følg de første ordrer for at vurdere markedets respons.
➢ Trafik (Visninger):
Sørg for, at dine produkter bliver set af nye potentielle kunder.
➢ Konverteringsrate:
Mål hvor mange besøg der bliver til købere.
➢ Klikrate:
Er dine opslag spændende nok til, at folk klikker ind på produktsiden?
➢ Produktkategori:
Hvor populært er dit produkt sammenlignet med andre i samme kategori og øges populariteten dvs, din rangering i kategorien.
2. Strategi: Maksimering af rentabilitet
Mål: Øge indtjeningen på Amazon forretningen.
Relevante KPI’er:
➢ Margin:
Beregn og monitorer din avance og dækningsbidrag.
➢ Produkt segmentering:
Identificer dine A-produkter.
➢ Produktmargener:
Opnå indsigt i hvilke produkter der bidrager mest til avance og dækningsbidrag.
➢ Konverteringsrate:
En høj konverteringsrate kan indikere, at du rammer den rigtige målgruppe.
➢ Gennemsnitspriser:
Er dine produkter prissat konkurrencedygtigt, men også rentabelt? Hvor er dit sweet-spot mellem værdi og pris.
3. Strategi: Forøg brand synlighed
Relevante KPI’er:
➢ Trafik (Visninger)
Spor hvor ofte dine produkter bliver set og dit brand søgt på.
➢ Produktkategori rangering:
Vinder du markedsandele ift. dine konkurrenter.
➢ Produktsortiment spredning:
Sælger du et bredt sortiment og er efterspurgt i foretrukne kategorier.
➢ Salgskanaler & Lande:
Forstå hvor og i hvilke regioner dit brand er mest synligt.
4. Strategi: Forbedring af produkttilgængelighed
Mål: Sørg for at kunder nemt kan finde og købe dine produkter.
Relevante KPI’er:
➢ Ordremængde:
Høj ordremængde viser god tilgængelighed og efterspørgsel.
.
➢ Produktkategorirangering:
Rangerer du med en bred pallette af produkter i enkelte eller flere kategorier.
➢ Trafik (Visninger):
Dine produkter bør være synlige for et stort publikum.
➢ Lande:
Spor regioner hvor dine produkter er let tilgængelige og populære.
➢ Produktsortiment spredning:
Sælger du et bredt sortiment og er efterspurgt i foretrukne kategorier.
Investering i Dataanalyse
I starten er det vigtigt at bruge tid på at udtrække, analysere og forstå dataene, og som forretningen vokser, bliver det mere vigtigt at investere i en softwareplatform, der kan trække og visualisere dataene. Her er nogle værktøjer og platforme, der kan hjælpe med at trække og analysere sælgerdata fra Amazon:
Og så lige en opsummering
Vi har guidet dig gennem det grundlæggende i at sortere dine data fra Amazon Seller Central og udføre nogle simple analyser. Du har også fået et indblik i, hvordan tingene ændrer sig, når du bruger vores skræddersyede dashboard. Og lad os ikke glemme de KPI’er, der kan hjælpe med at styre din forretning i den rigtige retning. Vi har introduceret dig til nogle værktøjer til at trække data fra Amazon. Med denne viden er du nu bedre rustet til at træffe datadrevne investeringsbeslutninger for din Amazon-forretning.