Din vej til succes på nye Amazon markeder

At udvide din Amazon forretning til nye markeder er det næste skridt på din vej mod at udvide din forretning på Amazon. 

Men hvordan navigerer du i de mange aspekter af en sådan udvidelse? 

Vi tager dig gennem de vigtigste overvejelser og skridt du skal tage for at sikre, at din ekspansion bliver en succes. 

Hvorfor du bør overveje at bevæge dig ind på et nyt marked

At nå toppen på et Amazon-marked er en stor bedrift, men hvad gør man, når væksten begynder at stagnere, og de sidste kunder er svære at nå? Det er her, man skal overveje at udvide til nye markeder. Men først er det vigtigt at forstå, hvorfor det ofte er mere fordelagtigt at søge nye muligheder frem for, at blive ved med at presse på i det eksisterende marked.

Jagten på de sidste kunder kan være dyr

I forbindelse med en Amazon-markedsplads, hvor dine produkter allerede har en god markedsandel, kan omkostningerne forbundet med at vinde de sidste 10-20% af markedet være uforholdsmæssigt høje. Det kan kræve mere aggressive marketingkampagner, rabatstrategier og måske endda produkttilpasninger – alt sammen noget, der kræver betydelige økonomiske udlæg uden garanti for et rimeligt afkast.
  Omvendt giver en udvidelse til et nyt marked mulighed for, at opnå den samme salgsvækst, som du håber på i dit nuværende marked, men til en brøkdel af investeringen for, at jagte de sidste procenter af markedsandelen i det nuværende marked.

Strategiske overvejelser  En anden ting, du bør tænke på er alternativomkostninger. Mens du bruger dine ressourcer på af jagte de sidste 10-20 %, går du glip af andre muligheder.

Et andet marked kunne tilbyde lettere vækst og højere fortjeneste, og du ville ikke engang vide det, fordi du er for fokuseret på det marked, du befinder dig på.

Find din Amazon-model 

Når du føler, at du har en stabil drift i din nuværende Amazon-forretning, har du allerede etableret din Amazon-model. Det er fundamentet, som din forretning vil bære din ekspansion til nye markeder og det betyder, at du er klar til at tage det næste skridt. I det følgende gennemgår vi de sunde tegn på en god etableret forretning på Amazon.

Din virksomheds backend-system

Det er her, alle de vigtige funktioner som forsendelse, bogføring og marketing styres fra. En velfungerende backend sikrer, at din forretning kører gnidningsfrit, og at kunderne er tilfredse. Det er derfor du skal have styr på detaljerne inden du begynder at ekspandere.
   Forsendelse
Du har et effektivt og pålideligt disponerings- og forsendelsessystem på plads. Afdæk mulighederne for at optimere din logistik yderligere, så du kan håndtere en større volumen af ordrer til flere markeder.
   Kampagner
Du har styr på, hvordan Amazons kampagner (PPC) fungerer og interagere med hinanden og den organiske rangering. Du kan forudsige effekten af dine indsatser, du ved præcis, hvornår og hvordan du skal justere priser og bud, og du har kontrol over dine kampagner.
   Marketing
marketingaktiviteter er i fuld gang. Du opdaterer løbende billeder og skaber nye videoer, justerer din Brand Store, og sørger for at tilpasse til årlige begivenheder som Prime Day, jul mv.
   Bogholderi:
Du har et præcist overblik over alle dine økonomiske transaktioner, og kan nemt trække rapporter, der viser din virksomheds præstationer over tid.

Forbered lanceringen på det næste marked

Ekstern forberedelse 

Før du går ind på et nyt Amazon-marked, bør du fokusere på de eksterne faktorer. Invester i en markedsanalyse for at forstå markedspotentialet og dine konkurrenter, og derefter fokuserer du på de specifikke regler og bestemmelser for dine produkter på det nye marked:

1. Markedsanalyse

   Kundeanalyse:  
Start med at forstå de potentielle kunder på det nye marked. Hvad er deres præferencer og købevaner? Det er vigtigt at kende sin målgruppe for at kunne tilbyde produkter, der opfylder deres behov.
   Konkurrentanalyse:  
Undersøg hvem dine primære konkurrenter vil være på det nye marked. Hvad er deres styrker og svagheder? Hvordan positionerer de sig, og hvad kan du lære af dem?
*For at få indsigt i både kundernes præferencer og konkurrenternes styrker og svagheder kan du analysere anmeldelserne af konkurrenternes produkter. Denne strategi giver dig mulighed for at identificere, hvad kunderne sætter pris på, og hvad de føler mangler, hvilket hjælper dig med at forstå, hvad potentielle købere virkelig søger.

2.   Overholdelse af regler og bestemmelser

   Lovgivning:
Sæt dig ind i de love og regulativer, der gælder for din branche på det nye marked. Det kan inkludere alt fra forbrugerbeskyttelse til specifikke produktstandarder.
   Skatter og afgifter:
Forstå de skattemæssige forpligtelser, du vil have som sælger på det nye marked. Det kan være forskelligt fra det, du er vant til på dit nuværende marked.
   Certificering:
Afhængigt af din produktkategori, kan der være behov for specifikke certificeringer eller godkendelser for at kunne sælge på det nye marked. Sørg for at have alle nødvendige papirer på plads.
 * Amazon giver dig praktisk information om, hvilke regler du skal følge på de enkelte markeder, skatter, krav til opfyldelse, håndtering af kundesupport på det lokale sprog osv. Du kan downloade guiden her.

Vi giver dig også 2 andre relevante links: 

1.  Amazon’s Manage Your Compliance Dashboard – Dette dashboard samler styringen af sikkerhed og lovkrav på et sted og hjælper sælgerne med at forstå og håndtere compliance.

2.  Amazon Seller Central – Compliance Checklist and Useful Resources –  Her kan sælgere finde en tjekliste til overholdelse og yderligere ressourcer relateret til forbudte produkter og nødvendige overensstemmelser for at liste produkter på Amazon.

Intern forberedelse 

Det næste skridt i din ekspansionsproces er at fokusere på intern forberedelse. Det er her, du skal optimere din nuværende Amazon forretning til det nye marked.

1. Optimering af nuværende produktlister

   Forbedret kategorirangering på det nuværende marked:

Arbejd målrettet med SEO for at forbedre dine produkters synlighed på Amazon. Overvej at optimere dine produktbeskrivelser med relevante keywords, der kan hjælpe med at forbedre din rangering i kategorien på det nuværende marked.

   Insamling af positive anmeldelser:  
Opfordr dine nuværende kunder til at efterlade positive anmeldelser. Høj scorende anmeldelser vil blive overført til det nye marked, hvilket kan give dig en god start.

2. Tilpasning af produktlistninger og brandelementer

   Kulturforståelse:
Sørg for at forstå den lokale kultur og præferencer. Tilpas dit brand og dine marketingstrategier, så de appellerer til den lokale smag og præferencer.
   Opdatering af visuelle elementer:
Tilpas dine produktbilleder og andre visuelle elementer til det nye marked. Overvej at inkludere nationale stemningsbilleder, der vækker genklang hos det lokale marked, for at skabe en følelse af tilhørsforhold og tillid.

*  Eksempel: ”Omkring 42 procent af italienerne har en have, mens en mindre andel har en grønsagshave. Faktisk er havearbejde en af de mest almindelige aktiviteter, som italienerne foretager sig, når de tilbringer tid derhjemme, med en lidt højere popularitet blandt kvinder end mænd”

– Det betyder, at hvis du sælger stolen på billedet, bør du overveje at lave stemningsbilleder, der imødekommer italienernes forkærlighed for at have mange planter i deres hjem, og som afviger fra din standard nordiske, minimalistiske stil.

Kilde: Statista

   Keywordsanalyse:
Udfør en ny keywordsanalyse for at identificere de mest relevante og søgte ord på det nye marked. Tilpas dine listninger i overensstemmelse hermed for at tiltrække det lokale forbrugere.
   Tilpasning af produkter:
Overvej om dine nuværende produkter skal tilpasses for at imødekomme præferencer eller krav på det nye marked. Det kan være små ændringer i design eller emballage, der gør en stor forskel.

Du har nu den viden, du skal bruge for at tage de første skridt mod det næste niveau i din Amazon forretning.

Med den rette forberedelse og indsigt kan du ikke bare undgå fejl, men også finde nye veje til succes.

Så er du klar til at tage din Amazon-forretning til det næste niveau?

Vi er her for at hjælpe dig, og svare på alle yderligere spørgsmål, du kunne have.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *